Triedne hry a súťaže
Ako čítame?
Jednou z najdôležitejších úloh 2.ročníka ZŠ je ovplyvňovanie čitateľskej gramotnosti žiakov so zameraním na čítanie s porozumením a to prostredníctvom bežne dostupných didaktických prostriedkov. Našou celoročnou snahou bude postupné nadobudnutie takých čitateľských zručností, za pomoci ktorých žiaci dokonale porozumejú textu, dokážu sa v ňom orientovať, porovnávať získané informácie, interpretovať ich... Za pomoci niekoľkých triednych aktivít sa pokúsime prispieť k tomu, aby žiaci získali záujem o čítanie a aby sa literatúra stala pre nich zábavou a celoživotnou záľubou.
Jednou z celoročných čitateľských aktivít bude diagnostika čítania, počas ktorej budeme zisťovať, koľko slov dokážu jednotliví žiaci správne prečítať za 1 minútu. Jej cieľom však nebude vzájomné porovnávanie jednotlivých detí, ale snaha o individuálne zlepšenie každého žiaka. V rámci tohto každomesačného pozorovania bude vypísaná i súťaž "O najväčšieho skokana", ktorým sa stane to dieťa, ktoré prekoná svoj osobný rekord o najvyšší počet slov. Tento titul budeme udeľovať dvakrát ročne - na polroku a na konci školského roku, vždy 1., 2. a 3. miesto. Tešíme sa na všetkých víťazov, ktorým sa podarí prekonať samých seba :o).
ČO čítame?
K zdokonaľovaniu techniky čítania veľmi významne prispieva i mimočítankové čítanie. Nakoľko v dnešnej dobe mládež príliš neholduje čítaniu kníh, vrátili sme sa k starým, ale účinným didaktickým hrám. Keďže deti sú tvory súťaživé, vyhlásili sme triednu súťaž "O najlepšieho čitateľa".
Pravidlá sú veľmi jednoduché: každý, kto prečíta akýkoľvek text mimo čítanky, poznačí si jeho názov a autora do slovníčka. Tento zápis mu podpíše rodič (starý rodič), ktorý ho pri hlasnom čítaní počúval. V škole mu bude pridelený štvorček, ktorého farba bude závisieť od druhu prečítaného textu.
autorská rozprávka
ľudová rozprávka
bájka
povesť
báseň
iný text (komiks, hádanky, riekanky, listy, biblické príbehy, náučné texty z encykopédií...)
Na konci každého polroka budú vyhlásení traja najlepší čitatelia s najvyšším počtom štvorčekov, ktorí budú odmenení. Pevne verím, že s podporou rodičov opäť prebudíme stratený záujem detí o knihy a svet v nich ukrytý :o).
AKO sa usilujeme?
Pozitívne hodnotenie má jedinečný vplyv nielen na prospech žiakov, ale i na ich celkový vzťah k vzdelávaniu. Preto je dôležité deti neustále slovne povzbudzovať a chváliť za akýkoľvek úspech či progres v školskej práci. Takéto hodnotenie je mimoriadne dôležité pre rozvoj zdravého sebavedomia žiaka, ale aj pre budovanie jeho vzťahu k iným ľuďom. Udržiava a zvyšuje študijnú aktivitu žiakov, formuje pozitívne vlastnosti a postoje, výrazne sa podieľa na odstraňovaní negatívnych vlastností...
Aby sme čo najviac aktivizovali žiakov k lepším vzdelávacím výsledkom, zaviedli sme tzv. "bodovací systém pomocou farebných korálok". Žiaci sú v priebehu vyučovania hodnotení nielen známkami, ale aj "dobrými bodmi", ktoré predstavujú farebné korálky. Tie môžu žiaci získať za aktívnu prácu na hodine - riešenie problémových úloh, mimoriadnu úspešnosť v skupinovej práci, tvorivosť pri samostatnej práci, plnenie dobrovoľných domácich úloh, vysokú aktivitu,... Každému vyučovaciemu predmetu prislúcha iná farba korálok. Akonáhle sa žiakovi podarí získať 5 korálok rovnakej farby, je ohodnotený z daného predmetu jednotkou. Vďaka takémuto spôsobu hodnotenia môže každý žiak zažiť pocit úspechu :o).
VYHODNOTENIE ČITATEĽSKÝCH SÚŤAŽÍ: 1.polrok
Víťazi súťaže "Najlepší čitateľ 2.A triedy" (dobrovoľná súťaž v domácom čítaní mimočítankových textov):
- 1.miesto: Tobiasko Schiller ( 412 textov)
- 2.miesto: Lucka Lovišková (328 textov)
- 3.miesto: Matúško Holba (147 textov)
Víťazi súťaže " Najväčší skokan 2.A triedy" (čítanie na minútu - prekonanie svojho osobného rekordu o najvyšší počet slov):
- 1.miesto: Sebko Suchár (zlepšenie o 39 slov)
- 2.miesto: Timka Slugeňová (zlepšenie o 36 slov)
- 2.miesto: Tobiasko Schiller (zlepšenie o 36 slov)
- 3.miesto: Peťko Záhumenský (zlepšenie o 31 slov)
Špeciálna cena: Janka Pejková (v priebehu 1.polroka prečítala niekoľko textov z každého druhu - autorské, ľudové rozprávky, povesti, bájky, básne, texty z encyklopédií...).
VYHODNOTENIE ČITATEĽSKÝCH SÚŤAŽÍ: 2.polrok
Víťazi súťaže "Najlepší čitateľ 2.A triedy" (dobrovoľná súťaž v domácom čítaní mimočítankových textov):
- 1.miesto: Jakubko Slamka ( 227 textov)
- 2.miesto: Lucka Lovišková (149 textov)
- 3.miesto: Tobiasko Schiller (113 textov)
Víťazi súťaže " Najväčší skokan 2.A triedy" (čítanie na minútu - prekonanie svojho osobného rekordu o najvyšší počet slov):
- 1.miesto: Eliška Gregorová (zlepšenie o 68 slov)
- 2.miesto: Sebko Suchár (zlepšenie o 66 slov)
- 3.miesto: Peťko Záhumenský (zlepšenie o 62 slov)